تبلیغات
همه چیز درمورد کم شنوایی Every thing about hearingloss - برنامه آموزش انفرادی و تیم تخصصی در آموزش و پرورش استثنایی
دست به دست هم دهیم تا دنیای بهتری برای کودکان کم شنوا بسازی(دکترگیتامولّلی )

نگارش در تاریخ پنجشنبه 20 آذر 1393 توسط دکتر گیتا موللی

قسمت چهارم

اعضای تیم استثنایی

 

اعضای تیم استثنایی عبارتند از :

 

-         مدیران : مدیر مدرسه , مدیر مركز , معاون یا هر فردی كه قدرت اجرایی اصلی در دست

اوست .

 

-         معلم مدرسه عادی

 

-         معلم آموزش استثنایی

 

-         والدین

 

-         روانشناس مدرسه

 

-         پرسنل متخصص بر حسب نیاز شامل :

 

Ø      آسیب شناس گفتار و زبان

 

Ø      كاردرمان

 

Ø      فیزیوتراپیست

 

Ø      اپتومتریست

 

Ø      شنوایی شناس

 

Ø      پرسنل كادر درمانی ( از جمله پرستار , كارشناس تغذیه ... )

 

Ø      مددكار اجتماعی

 

Ø      مشاور و كارشناس بهداشت روانی

 

Ø      كارشناس حرفه آموزی

 

Ø      كارشناس تربیت بدنی

 

Ø      دیگر متخصصین

 

فعالیتهای اصلی تیمی

    

مداومت در كار تیمی بسیار حائز اهمیت است . تیم باید مدرسه محور باشد اما در جهت رفع نیاز

 

های كودك به راحتی متخصصین مورد نیاز را به همكاری دعوت كند .  كاركردهای اصلی تیم

 

عبارتنداز :

 

 

  1. با ارزیابی كودك تعیین كند آیا وی دچار ناتوانی و نیازمند استفاده از خدمات
  2. آموزش و پرورش استثنایی هست یا خیر ؟
  3. تجربیات آموزشی كودك استثنایی را ارزیابی و برای او برنامه ریزی كند .
  4. اهداف آموزشی و پرورشی برای كودك در نظر بگیرد تا نیازهای آموزشی ,
  5. تربیتی , اجتماعی و حرفه ای او را برآورده كند . بهتر است تعیین اهداف به
  6. صورتی باشد كه كودك در مدارس عادی قرار گیرد و در صورت نیاز برنامه آموزشی
  7. انفرادی برای وی نوشته شود .

 

عمده فعالیتهای تیم كودك استثنایی عبارتند از :

-        

مرحله پیش از ا رجاع : ارزیابی های اولیه

-        

ارجاع اولیه

-        

برگزاری جلسات جهت تشریك مساعی اعضای تیم

-        

ارزیابی

-        

تهیه برنامه آموزش انفرادی ( IEP )

-        

بازنگری و اصلاح مجدد IEP در صورت نیاز

-        

 حمایت از برنامه ها و پایش آن در مرحله اجرا   ( گریسون , 2004 )

 

بحث :

 

      اكنون مشخص شده است كار تیمی بهترین بازده را برای كودك استثنایی به همراه دارد از

 

آنجا كه توانایی ها , نیازها , نقاط قوت و ضعف هر دانش آموز منحصر به خود اوست همچنین

 

شرایطی كه در آن قرار دارد با دیگران كاملاً متفاوت است , زمانی می توان بهترین محیط

 

آموزش و پرورش را برای او فراهم نمود كه با تیمی متشكل از متخصصان مورد نیاز همراه با

 

والدین برای او برنامه ریزی و پس از آن برنامه ها را گام به گام اجرا نمود . اما كاركرد تیمی هم

 

باید با اصول مشخص و صحیحی اجرا شود تا از به هدر رفتن تلاشها و كوششها جلوگیری به عمل

 

آید و در عین حال شرایط به گونه ای فراهم شود تا كودك بهترین بازده را بروز دهد .

 

 

 




طبقه بندی: کارشناسان، 

 
 

 

آخرین پست ها
 

- سوالات رایج درمورد کاشت حلزون(نقل از صفحه تلگرام کاشت حلزون های موفق )

- اصول روش AVT

- آزمایش های شنوایی با سمعك

- ادیوگرام

- پاسخ ساقه مغز شنوایی ( ABR )

- اتو اكوستیك ایمیشن ( OAE )

- ادیومتری گفتاری

- آزمون ادیومتری صوت خالص

- آزمون رفلکس اکوستیک

- تمپانومتری

- مروری بر آزمون‌های شنوایی شناسی

- آشنایی با انواع آزمایش‌های شنوایی

- وزوز گوش (Tinnitus)

- کم‌شنوایی حسی عصبی

- کم‌شنوایی انتقالی

- علل و انواع اختلالات شنوایی

- شنوایی و صوت

- عملکرد سیستم شنوایی

- کوش داخلی

- سیستم شنوایی

- راهكارهای افزایش طول عمر سمعك

- مشاوره ژنتیك درکم شنوایی

- علل ایجاد كم شنوایی

- مشکلات جوانان ناشنوا برای یافتن شغل مناسب چیست؟

- چطور میشود برای کودک شیرخوار کتاب خواند؟

- نوجوان ناشنوایم به تازگی با ناشنوایی و سمعکش مشکل پیدا کرده.چکارکنم؟

- آیا کودک کم شنوای من آمادگی ورود به مدرسه عادی را دارد؟

- کودکان کم شنوا در میان همسالانشان

- توصیه هایی برای والدین کودکان کم شنوا بیرون از خانه

- آیا فرد با کاشت حلزون میتواند در فعالیتهای ورزشی شرکت کند؟

آرشیو کامل آخرین پست ها


 




 

 

 
.: Professional Themes in SWEET KISS :.
SWEET KISS