تبلیغات
همه چیز درمورد کم شنوایی Every thing about hearingloss - سلامت روان در مادران دارای کودکان کم شنوا
دست به دست هم دهیم تا دنیای بهتری برای کودکان کم شنوا بسازی(دکترگیتامولّلی )

نگارش در تاریخ شنبه 22 آذر 1393 توسط دکتر گیتا موللی

گر چه مادری برای غالب زنان احساسات مثبتی به همراه می آورد در عین حال ممكن است تاثیراتی منفی روی شاخص های سلامت روانی از جمله افسردگی،‌ اضطراب و استرس ناشی از بار سنگین مسئولیت فرزند داشته باشد. پرورش نوزادان و خردسالان حتی برای والدین تحصیلكرده طبقه متوسط دارای فرزند سالم و طبیعی وظیفه ای مشكل به شمار می رود . مادران به دلیل فشار ناشی از نیازهای روزمره كودكان خود بیش از پدران در معرض انواع آسیبهای روانشناختی هستند.

علیرغم پیشرفتهای اخیر درمانهای پزشكی ،‌كم شنوایی هنوز هم یك چالش باقی مانده است. 2 تا 3 كودك از هر هزار كودك یا كم شنوایی عمیق به دنیا می آیند. این اختلال دارای جنبه های پزشكی و روانشناختی است. (3)

از دیدگاه خانوادگی ،‌كم شنوایی پیچیده ترین ضایعه حسی است.شناسایی كم شنوایی كودك،‌خانواده با یكسری بحرانها روبرو می كند.(4)

مادران همه كودكان معلول درجات متفاوتی از اضطراب و استرس را تجربه می كنند كه در ارتباط با انتظاراتی است كه از نقش والدگری آنها می رود. این استرس ها منجر به مشكلاتی در والدگری می شود(5).در مورد كم شنوایی این وضعیت با مشكلات ویژه ای روبرو است چرا كه بیش از 90% از فرزندان ناشنوا از والدین شنوا متولد می شوند. در بیشتر موارد هیچگونه تاریخچه ای از ناشنوایی در خانواده نیست و خانواده اصلاً‌ با چنین موقعیتی آشنایی ندارد. این واقعیت سبب می شود والدین احساس تنهایی كنند و به دنبال پناهی برای دردهای خود باشند. در عین حال والدین متوجه می شوند كه باید آگاهی های بسیاری كسب كنند, به سرعت تصمیم بگیرند و بهترین راه حل را برای فرزندشان انتخاب و خدمات مورد نیاز آنان را تامین كنند و حامی او در این آموزشها باشند.(6)وضعیت زندگی والدین كودكان دچار كم شنوایی سرشار از وقایع استرس زا است. پیچیدگی این معلولیت, غیر قابل درمان بودن آن و مشكلات ارتباطی كه به همراه می آورد همه در زندگی روزمره خانواده اختلال ایجاد می كند. والدین غالباً میزان زیادی اضطراب و استرس را سالها پس از شناسایی كم شنوایی فرزندشان همچنان تجربه می كنند.(7)مشكلات ارتباطی كودك ناشنوا مضاف بر علت می شود و خانواده ها زمان زیادی از زندگی را صرف غلبه بر موانع موجود بر سر راه تلفیق كامل اجتماعی می كنند.از سویی برخی از اطرافیان ارتباطات خود را با خانواده كم می كنند و یا به ناراحتی های آنها دامن می زنند و از سوی دیگر خانواده تردید دارد كه جامعه ناشنوایان بپیوندد یا از آنان فاصله بگیردوتلاش كند فرزندش ازآنها كاملاً جدا باشد.

در سالهای نخست ،‌معمولاً كمك به خانواده ،‌در حیطه كار پزشكان نیست و دسترسی به مربیان ناشنوایان و متخصصین آگاه بسیار مشكل و گاه ناممكن است (4)حتی والدین كودكان ناشنوای دارای كاشت حلزون نیز احساسات مشتركی از جمله عدم تعادل احساسی هیجان ،‌ترس،‌اضطراب، ‌ناشكیبایی را تجربه می كنند.(8)

زمانی كه والدین دچار معلولیت حسی مشابه با فرزندانشان باشند. روند تحول كودك كمتر دچار آسیب می شود. بر اساس مطالعات پیشین در این زمینه مادران ناشنوای كودكان ناشنوا بیش از والدین شنوا به فرزندانشان نگاه می كنند،‌چهره یشان دارای احساس بیشتری است و زبان بدنی بهتری دارند.

از2 سالگی به بعد در حالیكه عموماً ارتباطات والدین شنوا با فرزندان شنوا رو به فزونی می گذارد,  این روند در مورد مادران شنوای دارای فرزند ناشنوا به شدت كاهش می یابد. همچنین كیفیتی آزار دهنده ،‌مایوس كننده و بیشتر حالتی آمرانه و تنبیهی به خود می گیرند. والدین شنوای كودك ناشنوا در مقایسه با والدین شنوای فرزندان شنوا خشك تر و ‌منفی تر اند. در نتیجه رشد هیجانی این كودكان دچار مشكلاتی می شود حال آنكه والدین ناشنوایی كه با فرزندان ناشنوای خود با زبان اشاره ارتباط برقرار می كنند با چنین مشكلاتی روبرو نمی شوند.(2، 9 و 10)

همچنین خانواده های دارای فرزند كم شنوا از لحاظ جو هیجانی و احساس خانواده و ارتباط با فرزندان با خانواده های بدون فرزند ناشنوا تفاوتهایی دارند. ترن بال و جكسون (2004) بیش از 17 مقاله دانشگاهی كه بین سالها 1985 تا 2002 منتشر شده بودند را مورد بررسی قرار دادند و سپس شاخصهای روانشناختی 200 نفر از خانواده های دارای فرزند ناشنوا را مطالعه كردند. خلاصه یافته های آنان حاكی از این بود كه خانواده های دارای فرزند ‌ناشنوا در مقابل خانواده های بدون فرزند ناشنوا دارای توانایی حل مساله بهتر اند. این خانواده ها در صورت ارتباط بابرزگ سان كم شنوا و خانواده های دارای فرزند كم شنوا،‌ارتباط بهتری با فرزند خود داشته ،‌در مقابل فرزندانشان حساس تر و پذیراتر خواهند بود. بیشترین دغدغه والدین فرزندان كم شنوا ابتدا دست و پنجه نرم كردن با خود موضوع كم شنوایی فرزند و سپس بهبود مهارتهای گفتاری آنان است و در كل ارتباطات اجتماعی ‌آنان كمتر از خانواده های عادی است.

عوامل بسیاری در ایجاد استرس والدین و شدت بخشیدن به آن در كاراند. مشكلات مربوط به نگهداری فرزند ارتباط نزدیكی با میزان استرس والدین دارد .سن كودك ،‌ وضعیت اقتصادی والدین و جو عاطفی خانواده در میزان استرس والدین موثرند،‌با بالا رفتن سن كودك استرس والدین كمتر می شود. كودكان كمتر از 6 سال بیش از همه مادران را دچار اضطراب می كند با بالا رفتن سن كودك میزان افسردگی و اضطراب والدین كمتر می شود. زمانی كه كودك میزان زیادی ناتوانی و بدعملكردی نشان می دهد، والدین دچار اضطراب،‌افسردگی و نا امیدی مفرط می شوند.از سوی دیگر اشتغال و كسب درآمد مادران و استقلال آنها ،‌همچنین گرایشات مذهبی و اختصاص زمانی برای تفریحات میزان استرس والدگری را در آنها كم می كند.داشتن ارتباطی حمایت كننده و روشن باهمسر سلامت روانی بهتری را در مادران به همراه دارد.عدم وجود تحصیلات دانشگاهی و عدم اشتغال مادران رابطه مستقیمی با میزان افسردگی مادران دارد. عدم وجود حمایتهای عاطفی اطرافیان, خدمات اجتماعی مناسب و استرس مهمترین عوامل موثر بر اضطراب مادران هستند.

اضطراب در صورت عدم درمان ،‌در طول زمان تشدید می شود و تاثیری مستقیم بر جو خانواده و به ویژه فرزندان باقی می گذارد. براساس مطالعات گذشته اختلالات روانشناختی والدین ، شكل گیری دلبستگی كودك و تحول رفتاری ،‌اجتماعی هیجانی و شناختی او را متاثر میكند و او را در معرض خطر ابتلا به اختلالات روانشناختی قرار می دهد.

 رابطه مادر فرزند نزد مادران مضطرب متفاوت با مادران غیر مضطرب است.مادران مضطرب در روابط عاطفی با فرزندان خود دچار مشكل اند،‌به آنها كمتر محبت می كنند ، كمتر لبخند می زنند و در تعاملات با فرزندان بیشتر حالتی انتقادی و عصبی دارند.زمانی كه والدین از نظر روانشناختی، ‌اجتماعی یا اقتصادی تحت فشار باشند. در مراقبت و ابراز محبت كودك ناتوان و تحریك پذیر خود دچار مشكل می شوند و این امر به نوبه خود باعث ایجاد یك دلبستگی نا امن می شود. از سویی والدین در مقابل كودك نیازمند و آسیب پذیر خود دچار اضطراب می شوند و از سوی دیگر این اضطراب ‌آنان را از لحاظ عاطفی در نظر كودك غیر قابل دسترسی می كند و كودك در مقابل, دچار اضطراب می شود.

با توجه به مسئولیت سنگین مادران كودكان كم شنوا در آغاز زود هنگام برنامه های توانبخشی و اهمیت این برنامه ها و با توجه به اینكه در سنین پیش دبستانی اصلی ترین مربی كودك كم شنوا،‌مادر و بهترین محل ،‌خانه اوست . می توان به اهمیت سلامت روانی این مادران پی برد.




طبقه بندی: خانواده، 

 
 

 

آخرین پست ها
 

- سوالات رایج درمورد کاشت حلزون(نقل از صفحه تلگرام کاشت حلزون های موفق )

- اصول روش AVT

- آزمایش های شنوایی با سمعك

- ادیوگرام

- پاسخ ساقه مغز شنوایی ( ABR )

- اتو اكوستیك ایمیشن ( OAE )

- ادیومتری گفتاری

- آزمون ادیومتری صوت خالص

- آزمون رفلکس اکوستیک

- تمپانومتری

- مروری بر آزمون‌های شنوایی شناسی

- آشنایی با انواع آزمایش‌های شنوایی

- وزوز گوش (Tinnitus)

- کم‌شنوایی حسی عصبی

- کم‌شنوایی انتقالی

- علل و انواع اختلالات شنوایی

- شنوایی و صوت

- عملکرد سیستم شنوایی

- کوش داخلی

- سیستم شنوایی

- راهكارهای افزایش طول عمر سمعك

- مشاوره ژنتیك درکم شنوایی

- علل ایجاد كم شنوایی

- مشکلات جوانان ناشنوا برای یافتن شغل مناسب چیست؟

- چطور میشود برای کودک شیرخوار کتاب خواند؟

- نوجوان ناشنوایم به تازگی با ناشنوایی و سمعکش مشکل پیدا کرده.چکارکنم؟

- آیا کودک کم شنوای من آمادگی ورود به مدرسه عادی را دارد؟

- کودکان کم شنوا در میان همسالانشان

- توصیه هایی برای والدین کودکان کم شنوا بیرون از خانه

- آیا فرد با کاشت حلزون میتواند در فعالیتهای ورزشی شرکت کند؟

آرشیو کامل آخرین پست ها


 




 

 

 
.: Professional Themes in SWEET KISS :.
SWEET KISS